De Underbara Uren - utställning 2003 14 september – 19 november 2003

visades utställningen De Underbara Uren på Västerbottens Museum i Umeå.

Utställningen var ett samarbete mellan Västerbottens Museum, Finlands sjöhistoriska museum och Urmakare Albin Schaeder, ägare av en mycket intressant och innehållsrik samling ur. På 100 kvm visades i ett brett perspektiv de mekaniska urens utveckling.

Här återfanns ett tidigt halsur från 1500-talet med stackfred, eleganta fickur utsmyckade med emalj-, briljant- och pärldekor från England, Frankrike och Schweiz. Engelska och franska fickur med en särskild design avsedda för den turkiska marknaden var en annan intressant grupp ur som visades. Några horisontala bordsur, även kallade polska reseur, från 1600-talet var en annan intressant kategori.

Utställningens fokus låg emellertid på det svenska urmakeriskråets främsta medlemmar sedan bildandet 1695, såsom Johan Wideman, Andreas Fredman, Erik Sundberg, Johan Lindkvist, Augustin Bourdillon, Jean Fazy, Jakob Kock, Petter Malm m. fl. Många av deras bevarade fickur fanns att beskådas i utställningen.

 

Fickuren blev omkring sekelskiftet 1900 genom Georges Frederic Roskopf och flera amerikanska urmakares s.k. dollarur var mans egendom, och många av dessa ur fanns utställda i den kategori ur som säkerligen finns också i många byrålådor runt om i svenska hem.

I utställningen kunde man ta del av urets utveckling från spindelgången, via de olika gångsystemen med cylindergång och kronometergång med Tourbillon, fram till våra dagars moderna Omega, med pedagogiska modeller som Albin Schaeder självt byggt.

I utställningen ingick många svenska och utländska spindelur från 1700-talet, Roskopfur och dollarur för arbetare i slutet av 1800-talet, bordsur, väggur m.m. Här visades fickur från olika sekler: 1500-talets statussymbol och smycke, de mer noggranna 1700-talsfickuren tillverkade av berömda urmakare i Stockholm och det sena 1800-talets billiga fickur för arbetare. Även ett fickur från vraket St Mikael som legat under vatten i 200 år ställdes ut.

Många av de ur som Albin Schaeder själv tillverkade visades också på utställningen.

Perspektiv på samlandet gav även en svit foton från Svenska Ur-utställningen i Stockholm 1902, där Konungen, Riddarhuset och institutioner i Stockholm samsades med de privata utställarna.

Bilder från utställningen:

Albin Schaeder visar sin bok De Underbara Uren för intresserade utställningsbesökare.

Albin Schaeder visar sin bok ”De Underbara Uren” för intresserade utställningsbesökare.

Ur av Jean Fazy. Född i Geneve 1734, verksam i Paris och Stockholm omkring 1754-65. Därefter i S:t Petersburg och Moskva som hovurmakare åt Katarina II.

Ur av Jean Fazy. Född i Geneve 1734, verksam i Paris och Stockholm omkring 1754-65. Därefter i S:t Petersburg och Moskva som hovurmakare åt Katarina II.

Albin Schaeder förevisare det ur som bärgades från skeppet StMikael i Åbo skärgård.

Albin Schaeder förevisade det ur som bärgades från skeppet StMikael i Åbo skärgård.

Ett av uren som bärgades från vraket StMikael som förliste 1747 i Åbo skärgård, tillhör Gösta Bojner.

Uret bärgat från vraket StMikael som förliste 1747 i Åbo skärgård, tillhör Gösta Bojner.

Visning av Rolling-ball klockan, egen tillverkning

Visning av Rolling-ball klockan, egen tillverkning

Väggur med krönikespel, egen tillverkning

Väggur med krönikespel, egen tillverkning

Timglas, solring från 1800-talets början samt portabelt solur.

Timglas, solring från 1800-talets början samt portabelt solur.

Ur för den turkiska marknaden. Till vänster: Edward Prior, 1832 i boett av sköldpadd.

Ur för den turkiska marknaden.
Till vänster: Edward Prior, 1832 i boett av sköldpadd.

Till höger: Marchand Fils, c:a 1790

Till höger: Marchand Fils, c:a 1790

Nederst: Runt bordsur med verk av mässing och fodral av silver, stämplat 1791. A. Fredrik Bjurman (1743-1812)

Nederst: Runt bordsur med verk av mässing och fodral av silver, stämplat 1791. A. Fredrik Bjurman (1743-1812)

Urverk av Per Printz (1743-1820). Han var s.k. "frimästare" som blev drottning Lovisa Ulrikas hovurmakare. Han författade boken om vägg- och fickur 1769. Urverket är ett förgyllt fickur med sköldpaddsboett.

Urverk av Per Printz (1743-1820). Han var s.k. ”frimästare” som blev drottning Lovisa Ulrikas hovurmakare. Han författade boken om vägg- och fickur 1769.
Urverket är ett förgyllt fickur med sköldpaddsboett.

Ur av Petter Malm (1744-1796) i förgrunden. Urmakarmästare 1766-1782.

Ur av Petter Malm (1744-1796) i förgrunden, urmakarmästare 1766-1782.

Hängande till höger: Dräktur/herrfickur Stroud, John S. verksam omkring 1700-talets mitt. Förgyllt verk med graverad dekor, slät innerboett samt ytterboett och chatelaine av förgylld tombak med driven och graverad dekor av rocailler och figurer.

Hängande till höger: Dräktur/herrfickur Stroud, John S. verksam omkring 1700-talets mitt. Förgyllt verk med graverad dekor, slät innerboett samt ytterboett och chatelaine av förgylld tombak med driven och graverad dekor av rocailler och figurer.

I mitten: Fransk bordspendyl från 1750-talet med spindelgång.

I mitten: Fransk bordspendyl från 1750-talet med spindelgång.

En samling utländska fickur

En samling utländska fickur. Till höger: Marchand Fils, Paris, spindelur av 18k guld, boett med motiv av emalj och rosa diamanter c:a 1780.

Exempel på svenskt urmakari.

Exempel på svenskt urmakari.

Ur av Jacob Kock (1737-1805)

Ur av Jacob Kock (1737-1805)

Till höger: Markwick Markham Perigal, c:a 1780. Ur i 18k guld för den turkiska marknaden. Urverket är endast 21 mm i diameter.

Till höger: Markwick Markham Perigal, c:a 1780. Ur i 18k guld för den turkiska marknaden. Urverket är endast 21 mm i diameter.

Lyktur, 1600-tal, troligen Tyskland. Delvis bronserat och bemålat järn, halvslag på krönade klangskål.

Lyktur, 1600-tal, troligen Tyskland. Delvis bronserat och bemålat järn, halvslag på krönade klangskål.

Hundklocka med urhus av mässing, egen tillverkning.

Hundklocka med urhus av mässing, egen tillverkning.

Till höger: Bordsur, Bulle-Patent, omkring 1930-tal. Batteridriven silverfärgad urtavla. Till vänster: ur med dansande porslinsdockor. I mitten, förgrunden: Bordspendyl av förgylld och patinerad metall från 1800-talets senare del.

Till höger: Bordsur, Bulle-Patent, omkring 1930-tal. Batteridriven silverfärgad urtavla. Till vänster: ur med dansande porslinsdockor. I mitten, förgrunden: Bordspendyl av förgylld och patinerad metall från 1800-talets senare del.

Krusifixur med urverk av Thomas Mounford St Albans c:a 1700. Bordsur och dödskalleur - alla av egen tillverkning

Krusifixur med urverk av Thomas Mounford St Albans c:a 1700. Bordsur och dödskalleur – alla av egen tillverkning

Till vänster om krusifix-uret ses ett fickur från 1500-talet, sannolikt Tyskland, med genombruten boett av mässing, försilvrad sifferring, spindelgång med stångbalans.

Till vänster om krusifix-uret ses ett fickur från 1500-talet, sannolikt Tyskland, med genombruten boett av mässing, försilvrad sifferring, spindelgång med stångbalans.

Klockställ av variande sorter

Klockställ av variande sorter

Rolling ball - egen tillverkning

Rolling ball – egen tillverkning

Urverk tillverkat av Linderoths Urfabrik

Urverk tillverkat av Linderoths Urfabrik


 

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003

Ur av Augustin Bourdillon

De Underbara Uren 2003 De Underbara Uren 2003

De Underbara Uren 2003


Kommentarer

Utställningen De Underbara Uren — Inga kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *